​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​StockSnap_kranen.jpg

​ ​

​​​​​​​​​​​​

De werkgroep Onderzoeksondersteuning en Advies bereidt een overzicht voor van opleidingen en trainingen. Deze wiki-pagina is een eerste schets, open voor uw aanvullingen.

​ ​
Edit
  
Notes
 
  
Essentials 4 Data Support is een introductiecursus voor diegenen die onderzoekers (willen) ondersteunen bij het opslaan, beheren, archiveren en delen van hun onderzoeksdata.
De herfstronde in 2017 is vol; inschrijving is mogelijk voor de cursus die begint op 8 februari 2018.
 
  
It is often rightly noted that people have more and easier access to information than ever before, and that there is more media created today (often by media users and audiences) than at any point in history. This vast and diverse media content offers an incredible opportunity, but also challenge, to media analysts. Some of the most difficult questions facing media research concern not only how to properly identify critically important media texts, but also how to collect and make sense of patterns that can be observed within and across media. Here, students will be provided industry-leading methodological tools in order to carry out these tasks, particularly in social media environments. In addition, traditional approaches to content analyses will be covered as foundational material to blend quantitative and qualitative as well as human and computer-assisted approaches. In conjunction with real-world and practical modules, this course opens doors for students to apply innovative and groundbreaking analytic techniques that can contribute to shaping the future directions of media research.
 
  
De zogeheten 'nieuwe' media -- digitale en interactieve apparaten -- zijn vast onderdeel geworden van onze samenleving en van de wijze waarop we met elkaar omgaan op het werk en in de vrije tijd. Dit roept fundamentele vragen op over onze communicatie met de wereld om ons heen en de veranderde wijze waarop we onze leven vormgeven. In deze minor behandelen we vooral de sociale, ethische en kunstzinnige invalshoeken. We bespreken de ethische, sociale en kunstzinnige vragen in drie verschillende cursussen, maar we trekken voortdurend lijnen tussen de cursussen. Tijdens de colleges verstrekken de docenten niet alleen informatie over de verschillende aspecten van nieuwe media, ook leert de student vaardigheden die hem in staat stellen de besproken perspectieven op en theorieën over nieuwe media in diverse contexten toe te passen.
 
  
De digitalisering van erfgoed omvat meer dan een simpele transformatie van inkt naar bytes. In digitale vorm kan erfgoed beter doorzocht en ontsloten worden, en naar believen gerangschikt worden tot aan gepersonaliseerde virtuele musea toe, maar de verschillen tussen het origineel en zijn digitale kopie zijn groot. De cursus beschrijft dit nieuwe veld door praktijk en onderzoek de revue te laten passeren, en geeft een kritisch overzicht van veranderende technische, kunsthistorische en juridische vraagstukken op dit terrein.
 
  
Doel is zicht te bieden op de mondiale Digital Humanities (wat houdt Digital Humanities in, wat is geschiedenis en toekomst van het vak?), ii) een sterke basis voor zelfredzaamheid in digitale onderzoeksomgevingen te bieden door leidende informatica-principes te leren kennen, iii) kennismaking met het Utrechtse Digital Humanities profiel
 
  
Scholars working in computational literary studies make use of computer software that helps them to analyze digital textual data. Software can support the exploration of a much larger amount of data in systematics way than was possible before. In this course, students will get introduced to the most important current approaches in computational literary studies, ranging from the analysis of style and methods for the verification and attribution of authorship to various forms of ‘distant reading’ and discourse analysis. Case studies will be devoted to the authorship of the ‘Wilhelmus’, stylistic variation in the works of Arnon Grunberg and trends in the titles of novels through the centuries.
 
  
The rise of digital tools, methods and techniques has fundamentally changed research in all humanistic disciplines. However, rarely or never a comprehensive overview is given which transcends the single disciplines, and which makes it possible to provide a critical and philosophical reflection on the digital humanistic enterprise. This course aims to give an overview of the trends and methods in the digital humanities taught by various specialist in the field. Special attention will be given to actual practices of research in digital humanities. The course critically discusses which new questions can be raised (and possibly answered) since the digital turn in the humanistic disciplines.
 
  
Based on the Software Carpentry strategy of collaborative development of hands-on, interactive lessons for workshops, we facilitate and develop the lessons for Data Carpentry workshops.
 
  
Online Data Management Course (Freely Available) -- University of Minnesota
This course combines online video lessons and hands-on workshops throughout the semester. The Data Management Course was part of an IMLS grant-funded project and designed for graduate students currently enrolled at the UMN. The training modules are freely available for anyone to view and download.
 
  
Onze hedendaagse maatschappij profiteert steeds meer van de kansen om met enorme hoeveelheden data innovatieve nieuwe producten en diensten aan te bieden.
Maar hoe gaan we om met die data?
Met behulp van welke technieken kunnen we data optimaal benutten?
Hoe zit het met de privacy en het eigendom van data?
En wat is het economisch belang van Big Data?
De MSc specialisatie Data Science: Business and Governance leidt studenten op tot Data Scientists die deze vragen kunnen beantwoorden. De Harvard Business Review noemt het beroep Data Scientist "the sexiest job of the 21st century"!
 
  
OpenAIRE and EUDAT co-presented this webinar which aimed to introduce researchers and others to the concept of research data management (RDM). As well as presenting the benefits of taking an active approach to research data management – including increased speed and ease of access, efficiency, and improved quality and transparency of research – the webinar advised on strategies for successful RDM, resources to help manage data effectively, choosing where to store and deposit data, the EC H2020 Open Data Pilot and the basics of data management, stewardship and archiving.

Link to slides and other information: https://eudat.eu/events/webinar/research-data-management-an-introductory-webinar-from-openaire-and-eudat
 
  
 
  
 
  
MANTRA is a free online course for those who manage digital data as part of their research project - See more at: http://datalib.edina.ac.uk/mantra/#sthash.bz3aqWPz.dpuf
 
  
Gezamenlijk overzicht van de Europese projecten CLARIN en DARIAH met diverse (academische) opleidingen en vakken op het gebied van digital humanities. Biedt informatie over het opleidingsniveau.